mandag, mars 05, 2012

Eltefritt brød




Har du baka eltefritt brød nokon gong? Makan til godt brød skal ein leite lenge etter! Og det er fantastisk enkelt å lage! Dei siste vekene er det slikt brød det har gått i her heime. Eg rører saman ei deig om kvelden, og steiker brødet i jergryte (med lokk) dagen etter. Brødet blir saftig og mjukt i midten, med knasande sprø skorpe. Mmm...

Eg har hovudsakeleg brukt denne oppskrifta, og av og til slenger eg i litt kornblanding, frø og/eller nøtter. Her er ein anna blogg med ulike variantar eltefritt brød, og forfattaren av denne bloggen har laga ein glimrande filmsnutt som viser grunnprinsippa for baking av eltefritt brød. 

Anbefalast på det varmaste!

8 kommentarer:

  1. Åh, det brødet ser kjempegodt ut! Trines matblogg har jo så mange gode oppskrifter... Og så enkelt det hørtes ut, dette må prøves :)) Ha en fin uke! Synnøve :)

    SvarSlett
  2. Oi, veldig interessant! Men jeg tror ikke jeg har noen gryte som kan gå i ovnen.. :(
    Får steike meg en vaffel i stedet.. hihi

    SvarSlett
  3. Tror jeg må krangle til meg en jerngryte på neste loppemarked! :D

    SvarSlett
  4. Mmm, brødet ditt ser bare lekkert ut!
    Takk for link :)
    ina

    SvarSlett
  5. Eltefritt brød kan man bli avhengig av! Så lettvint og så godt! Problemet mitt er bare å huske på å starte deigen tidlig nok så det får hevet seg lenge nok.

    Hilsen Marthe

    SvarSlett
  6. Det ser helt snadder ut! Takk for at du tipser :)
    Ønsker deg en herlig torsdag ♥
    Vil du vinne 4 nummer av BoligDrøm kan du prøve lykken inne hos meg nå :)
    Klem Anette

    SvarSlett
  7. Mmm...dette så utrolig godt ut, må få kjøpt meg en jerngryte jeg! Takk for tipset, skal prøves ut :-) klem

    SvarSlett
  8. Brødet ditt ser kjempefint ut - og flotte bilder! Gøy at du finner inspirasjon på siden min! Ha en fin helg!

    Trine :)

    SvarSlett