søndag, juni 06, 2010

Herleg helg


For ei flott helg! Laurdagen inneheldt morgonsol med leik og avslapping i hagen, og selskapelegheiter (konfirmasjon) om ettermiddagen. Søndagen har vore ei god blanding av slaraffenliv, sykkeltur, skogstur, høgtlesing og kos. I ettermiddag baka vi også rabarbrapai, og oppskrifta får du her:

250 g kveitemjøl
125 g smør/margarin
125 g sukker
1 egg
1 ts bakepulver

Bland det tørre, og smuldre i smør/margarin. Kna i egget. Dersom deigen skulle bli for tørr, kan du ha i ei teskei eller to med vatn, men kna ei god stund for å sjå om det er nødvendig. Trykk deigen ut i ei paiform.

Fyll:
1/2 - 3/4 l rabarbra i bitar
1-2 dl sukker
1 ss potetmjøl

Bland godt saman sukker og potetmjøl, og bland i rabarbraen. Fordel fyllet ut over paibotnen.

200 grader i ca 30 minutt. Server med vaniljeis. Nyt! :)

What a lovely weekend! On Saturday we enjoyed the morning sunshine in our garden, just playing and relaxing. The rest of the day was spent in a confirmation reception. Today we have been taking it easy around the house, but we also went on a short bike ride and a little walk in the woods. And the rhubarbs were ready to be eaten, so I made a rhubarb pie for the afternoon coffee. Wonderful! :)

15 kommentarer:

  1. Rabarbrapai er godt. Bakte det her også i dag. Men glemte å ta bilder av den. Herlige dager nå som en må nyte så godt en kan.
    HA ei riktig god uke :)

    SvarSlett
  2. Trur eg må gjødsle min litt..
    Så vert det nok pai hjå meg også..
    Takk for oppskrift og ha ei kjekke ny veke!!

    SvarSlett
  3. Där är du ju! Mmm. Jag som älskar rabarber har inte en enda överlevande från förra året. I år måste vi göra något åt saken. Nya skott och massor av gödsel! Vad är väl en trädgård utan rabarber!? KUL klädhängare till hushållspappret!

    SvarSlett
  4. Så herlige bilder du tar, så flott du har det:-) Tusen takk for gode ord på bloggen min og for spor til deg. Jeg legger meg gjerne til som følger hos deg! Klem fra Laila

    SvarSlett
  5. Det er herlig at sommeren endelig kom, denne helgen har vært fantastisk.
    Nå fikk jeg lyst på pai, tror jeg skal la jentene være med å bake i morgen.
    Ha ei fin uke.
    Klem Silje

    SvarSlett
  6. Så kult med tørkerullen på en gammel kleshenger - stilig!
    Fin blogg du har!

    Klem E

    SvarSlett
  7. mmm, rabarbrapai er så godt! Eg laga det forrige veke, faktisk for fyrste gong :O)

    Ønsker deg ei god veke!

    *klem*

    SvarSlett
  8. Oi, oi! =)
    MÅ prøves....=)

    Syriner, ja, smellvakre....gled deg til du også kan høste inn.

    Jeg er så imponert over deg og dine roser.
    Ønsker meg et innlegg der du forteller hvilke sorter du har, og hvordan du steller dine roser (gjødsling og slikt)...hint, hint.,....=)

    Kathrin

    SvarSlett
  9. Mmm, slik pai er så godt. Pleier lage vår med skogsbær.

    Har referert til deg i mitt blogginnlegg for dagen.

    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  10. Ååå, så godt det ser ut! jeg elsker rabarbra! Synes det er så friskt og godt og dessuten er det så koselig å kunne høste inn noe fra hagen allerede i juni.
    Du hadde så kjempekoselig henger til husholdningspapiret ditt!
    Dessuten ble jeg helst forelsket i bildet av den rosa stolen, den gamle kassa og stabelen med bøker.
    Slike bilder kan jeg nesten ikke slutte å se på! Herlig uteplass har dere også! Ha en fin dag i morgen! Klemmer fra Kardemomme :))

    SvarSlett
  11. Ååå, så godt det ser ut! jeg elsker rabarbra! Synes det er så friskt og godt og dessuten er det så koselig å kunne høste inn noe fra hagen allerede i juni.
    Du hadde så kjempekoselig henger til husholdningspapiret ditt!
    Dessuten ble jeg helst forelsket i bildet av den rosa stolen, den gamle kassa og stabelen med bøker.
    Slike bilder kan jeg nesten ikke slutte å se på! Herlig uteplass har dere også! Ha en fin dag i morgen! Klemmer fra Kardemomme :))

    SvarSlett
  12. Elsker rabarbra, må prøve den paien. Har akkurat vært i Danmark, og der kom jeg til min store glede over Pip sine nydelige skåler og kopper. Så nå er jeg den lykkelige eier av to nydelige skåler! Håper snart de dukker opp i en butikk i nærheten og

    SvarSlett
  13. mmmm!
    deiligt!
    DET fekk eg lyst på! :)
    Likte så godt uteplassen din! Me er i same bane..men det går treigt, lurte på kor høgt gjære ditt er?! (naboen vil at det skal væra lågast mogleg...;) Men dette såg veldig passeleg ut! :)
    Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  14. For en artig måte å henge opp kjøkkenrullen på!
    Takk for oppskrift,
    fikk lyst på pai og is nå... :o)
    Klem J.

    SvarSlett
  15. Nam dette må jeg prøve. Jeg elsker rabarbra...

    Takk for at du deler!!

    Ha en herlig søndag.

    SvarSlett