torsdag, februar 18, 2010

Godnatthistorier


I dag må eg berre vise dykk eit par bøker som stadig ligg framme her hos oss. Då eg var lita, fekk eg ei bok som heiter 10 godnatteventyr. Tekstane i boka er ikkje det aller beste eg har lese, men illustrasjonane...Å! Eg vert glad langt ned i magen av fargebruken og den fine streken!


For eit års tid sidan var eg så heldig at eg kom over ei anna bok av same forfattar i ein bruktbutikk. Denne heiter "Min store godnattbok", og det viste seg at dei ti forteljingane frå den første boka også er i denne, saman med mange, mange andre. Og den er ei skikkeleg gullgruve - full av superfine illustrasjonar.



Det store spørsmålet er kven som har laga desse illustrasjonane. Det står Kirsten Langbo på "10 godnatteventyr", men på baksida av boka står det "norsk utgave 1981 (Litor)" og "1975 Pestalozzi-Verlag", så Langbo har vel omsett boka, går eg ut frå. Er det nokon som veit noko meir om dette?

20 kommentarer:

  1. hei.
    ååå så nydelig en bok,mener jeg har å vært i nærheten av en sånn..
    men jeg kan ikke hjelpe deg her,
    håper du finner ut av det,moro når en vet.
    ha en fin dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. hei hei.
    Vet desverre ikke noe om illustrasjonene, men 10 god natt historier hadde jeg også til tvillingene mine. :-) Så kos å se igjen.

    ha en fin dag .
    -monica-

    SvarSlett
  3. Hei hei..
    nå når jeg ser de bildene... så husker jeg faktisk at jeg har hatt den boken da jeg var liten... helt enig, flotte bilder!
    Lurer på hvor den har blitt av?? :)

    SvarSlett
  4. ...vet ikke så mye mer, men fikk helt sug i magen og flashback da jeg så disse bøkene ;o)
    Det vekket minner ;o)

    Du har en herlig inspirerende blogg,
    er innom deg titt og ofte ;o)

    Klem J.

    SvarSlett
  5. Det var nydelige ilustrasjoner ja .følte meg tilbake når jeg selv var liten når jeg kikket på bildene dine her .morro

    SvarSlett
  6. Anonym1:34 p.m.

    Incredible!! That was exactly my favourite book when I was a little child.
    Wow.....thanks for bringing old memories back....:-)

    Love,

    Catalina from Germany

    SvarSlett
  7. Hei!
    Jeg skrev et innlegg om dette i desember 08 og illustratøren heter Felicitas Kuhn og om du googler henne så finner du ut mer;)

    SvarSlett
  8. Jeg har også alltid vært glad i denne illustratøren og kom tilfeldigvis over litt informasjon om henne for en stund tilbake. Damen heter Felicitas Kuhh, født i Wien 1926 og er ansvarlig for noen av mine beste barnebokminner i alle fall :)

    SvarSlett
  9. Denne boka hadde vi hjemme da jeg var liten også - og jeg har den ennå, selv om jeg egentlig tror den er søsteren min sin. Jeg husker jeg var så fascinert av illustrasjonene. Prøvde å hermetegne ;). Lurer på hvor den er nå? Har nemlig flyttet etter at ungene mine ble for store til boka, så den ligger forhåpentligvis trygt i en pappeske.

    SvarSlett
  10. Anonym3:41 p.m.

    I Nasjonalbibliografien er F. Kuhn oppført som ansvarlig for bildene i den første boka du nevner. Se: http://nabo.nb.no/bok?_t=0&_b=norbok&_r=1392612400
    Den andre boka fant jeg ikke i denne databasen i farten, men boka 10 kjente julesanger er i følge samme base illustrert av Felicitas Kuhn, og utgitt av Litor. Se: http://nabo.nb.no/bok?_b=norbok&pi=Kuhn,+Felicitas
    Kanskje det er samme illustratør?

    SvarSlett
  11. Nå ble jeg veldig nostalgisk her - hadde også de bøkene når jeg var liten! :-)

    SvarSlett
  12. Jeg har samme boka, dvs den første du viser bilde av, men selv om illustrasjonene er akkurat de samme har mi bok ikke godnatteventyr, men godnattsanger, litt rart egenlig for boka ser helt lik ut men inneholder altså sanger (jeg fikk den i 1975 til 3 årsdagen min) Illustrasjonene tror jeg er lagd i utlandet, vet at det ofte ble kjøpt inn slike bilder som ble "masseprodusert" og solgt til forlag. Men de er kjempefine og jeg er veldig glad i boka mi også:-)

    SvarSlett
  13. Anar ikkje svar på spørsmålet ditt...
    Men SÅ enig i at bøkene ser vakre ut..
    God helg!

    SvarSlett
  14. 10 God natt eventyr er, iflg. Bibsys, illustrert av
    F. Kuhn (Hvem nå det kan være?)
    Det finnes også en 10 God natt eventyr 2 fra 1978, oversatt av Kirsten Langbo med samme illustratør.

    SvarSlett
  15. Vekker gode barndomsminner! Jeg hadde også den øverste boka:)

    SvarSlett
  16. Å, så kjekt å se!! Jeg har et langt og nært forhold til disse illustrasjonene..

    Jeghar klokke-boken (en sånn med visere vet du), fra egen barndom. Har kjløpt julesangboken som nevnes her på loppis. Den er riktignok litt tegnet i, men pytt ;)

    Da jeg var liten hadde vi foruten klokkeboken den med godnatthistoriene, og MNAGE flere. Jeg husker at jeg kunne kikke på de detaljerte tegningene i timevis, og de e rnok en av grunnene til at jeg virkleig utviklet tegnegleden så mye som jeg gjorde.

    SÅ kjekt å se dette innlegget! Veldig kjekt å se bildene og få litt info. Jakter på nye bøker!

    SvarSlett
  17. Ikke rart du har boek fremme. Illustrasjonene er nydelige og nostalgisk deluxe. De minner meg om illustrasjoner i spanske barnebøker fra 70- tallet.

    SvarSlett
  18. Ååh, så koselig å se igjen de bøkene! Den store godnattboka fikk jeg i gave da jeg var liten, og jeg var så glad i den boka. Tror jammen jeg må lete den fram igjen neste gang jeg er hjemom:-)

    SvarSlett
  19. Jeg har flere bøker med samme typen tegninger i, men den eneste jeg kunne finne i virrvaret av bøker på barnerommet er den som heter "10 kjente julesanger" og i den står det "Billeder av Felicitas Kuhn".

    Hærlige illustrasjoner. Husker spessielt en historie fra en av bøkene om ei jente som var med mamman sin på handling og ble så fasinert av rulletrappene at hun gikk fra mamman sin og plutselig var helt alene..

    Ha en fortsatt fin dag :)
    Klem Monica

    SvarSlett