mandag, januar 19, 2009

Opp og hopp...

Dei siste åra har eg vore ein del plaga med hovudverk. No kan hovudverk ha mange årsaker, men i mitt tilfelle er eg ganske sikker på at det er manglande styrke i nakke og skuldrar som er problemet. Når eg har det travelt, heisar skuldrane seg, og så har eg det gåande. Etter nyttår i år, bestemte eg meg for at NO må eg gjere noko med det. Dermed grov eg fram eit par treningsvideoar eg har brukt tidlegare, og sette igong med hopp og sprett, knebøy og vekter på stovegolvet. Kvaliteten på sjølve videobandet var skrantande, men innhaldet motiverande og kjekt, så eg bestilte opp att ein av filmane og ein ny film, denne gongen på dvd. Ho som motiverer meg til å løfte baken opp av sofaen er Kari Jaquesson. Og etter berre 2 veker med trening kjenner eg meg faktisk betre! Og det motiverer igjen til å halde fram! Så her kjem dagens oppfordring: kanskje kan du òg klare å smette inn ei lita treningsøkt i dag? Ein tur i skogen, nokre styrkeøvingar på stovegolvet eller noko anna du synest er kjekt? Vi har i all fall inderleg godt av det! :)

The last years I've been bothered with headaches a bit too often. There are many things that can lead to headache, but in my case I'm pretty sure the reason is lack of strenght in my neck and shoulders. When I'm stressed, my shoulders tighten up, and then my head starts aching. A couple of weeks ago, I decided than I had to do something about it immediately. So I pulled out a couple of work out videos by Kari Jaquesson that I' ve used earlier, and started working at our living room floor. And after 2 weeks I can really feel a difference! And that motivates me to continue!

20 kommentarer:

  1. Takk for tipset!
    Du er ikkje aleine som kan trenge litt motivasjon. Ha ein strålande dag. Kald vind men SOL! mvh sig

    SvarSlett
  2. Heisann Haust :)Her var det mye nytt siden sist! For å ta det siste først så er det faktisk kjempedeilig å trene når man først kommer i gang..Jeg må innrømme at jeg trenger et puff i ryggen for å starte opp men når jeg først er i gang er det både moro og deilig å kjenne at kroppen fungerer bedre..Jeg har bladd meg nedover hos deg og beundret den nydelige gule mugga du har avbildet under her..Den var nyyydelig!! jeg er så slag i mugger og leter alltid etter sånne på loppemarkedene..
    Og duften av fersk kaffe er herlig kan jeg godt skrive under på. Både når man åpner ny pose eller går inn i små spesialbutikker som selger deilig te og kaffe :)
    Brodering av barnas tegninger er så smart..Jeg har aldri vært flink til å brodere selv men ideen er så god at jeg har lyst til å lære meg det..Ønsker deg en koselig dag videre Haust! Klem fra Kardemomme :)

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Jeg er medlem på et treningssenter, men må innrømme at jeg har vært der særdeles lite i vinter, og jeg hadde virkelig trengt å vært der... Kanskje treningsvideo hjemme hadde vært et alternativ? Merkelig med denne motivasjonen altså, søkk borte som regel :)
    Har sett du har skrevet at du har fått den nydelige hvite hjertelystestaken din i gave, men har du peilig på hvor den er kjøpt? Den er bare så utrolig fin og jeg kunne gjerne tenke meg den selv kjenner jeg. Ha en riktig god dag og uke! Jeg koser meg sånn her inne på bloggen din :) Ellen

    SvarSlett
  4. Vad skönt för dig!

    Det är ju jättejobbigt att gå med huvudvärk så där länge!

    Kram Camilla

    SvarSlett
  5. så bra at du finner motivasjon, det er jo så bra å komme seg opp i bvevegelse. jeg er som andre her nevner også medlem i et helsestudi, men mangler motivasjonen til å gå og ikke minst tiden, vet at det ikke er noe som heter tid , men at det kun er snakk om prioriteringer, derfor er det vel til syvende og sist kun motivasjonen det går på. kanskje jeg som deg hadde trengt en motiverende kari på fjernsynsskjermen! ha en videre fin dag!!!

    SvarSlett
  6. Så flink du er. Takk for tipset. Kunne nok trenge å trene litt ja.
    Har stadig vondt i armer og nakke.
    Ha en flott kveld :)

    SvarSlett
  7. Eg driv også på med litt sjølvtrening heime i stova. Ellers går eg på trilletur. Det er deilig å kjenne at kroppen gradvis blir sterkare.
    Ang linsesuppa du spurte om så koker eg linsene i 20 min ca og så sila av vannet før eg blanda dei uti linsesuppa. I dag brukte eg røde linser og det vart mykje betre smak. Men då må ein ha litt meir linser enn med grøne linser.
    Ønska deg ein fin kveld
    Klem

    SvarSlett
  8. p.s du treng ikkje å legge linsene i bløt over natta :)
    KLem

    SvarSlett
  9. lykketil med nakken!!!

    SvarSlett
  10. Couldn't agree more!! :-) Godt du kjenne at det hjelpe på og at det motivera. Stå på!

    Elin

    SvarSlett
  11. Eit godt tips dette! Eg har sjølv i mange år sverga til litt stove-gymnastikk...hihi..Men eg går fast på trening minst ein gong i veka, så sant eg får tid...Då er det Step det går i...

    Ha ei fin veke!

    SvarSlett
  12. Ja trening er ikke dumt du ;0) Jeg er jo stor på qigong og så trener ejg styrke; Tibetanske riter...

    Er d uflink til å visualisere er meditasjon der du "vasker" bort smerter en fin øvelse ;0)

    Klem,klem

    SvarSlett
  13. ojoj!så flink du er!ja,dette er noe alle burde prioritere!nå får jeg masse gratis trim på jobben,så jeg kjenner meg bedre enn på lenge!skjønner ikke hva jeg tenkte på da jeg ble frisør!!!livet er herlig!ha en superduper dag!

    SvarSlett
  14. Jepp, takk for tipset! ;o)

    SvarSlett
  15. Oi, ja, det er nok veldig slitsomt å ha hodeverk så mye. Kari er flink til å motivere, og har masse bra og bidra med :) Stå på med treningen. Du er flink!!!

    Ha en superduper helg.

    SvarSlett
  16. Yes! Det inlägget tyckte jag om;0) Har du testat att skriva träningsdagbok? En kul grej, och hjälper motivationen tycker jag!

    SvarSlett
  17. Hei! Så fin blogg du har! Ønsker deg en fin lørdag! Klem-Mia

    SvarSlett
  18. Hei på deg! Ja det er jammen et godt tips...! Jeg var også veldig plaget med hodepine tidligere, og det ble konstatert at det kom fra nakke og skuldre. Den gangen ble jeg faktisk bedre etter et halvt år i sør-frankrike (!), men siden jeg ikke har mulighet til å dra dit hver gang jeg får hodepine nå, må jeg finne på andre ting, hihi... Er dessverre altfor lite flink til å gjøre slike øvelser når jeg kjenner skuldrene heise seg opp til ørene, men det er absolutt verdt det, som du sier... Flink er du, skal prøve å følge ditt ekspempel :) Ha en fortsatt herlig helg! Synnøve

    SvarSlett
  19. Å, det er kjekt med hjemmetrening. jeg holder på å komme i gang igjen jeg også. Etter fire år kan jeg vel ikke lenger skylde på små barn for at tiden ikke strekker til ;-)

    Har lagt en bitteliten utfordring til deg inne hos meg om du har ork og lyst :-)

    SvarSlett
  20. Så flink du er! Dette burde jeg også gjøre...hmmmm :-)

    SvarSlett