fredag, november 21, 2008

Allergitesting...

Sviblar er blant mine favorittar vinterstid. Dei er vakre når dei står i full blomst og sprer den nydelege dufta si i huset, men òg før blomstring, slik dei står no.

For eit par år sidan begynte eg å lure på om eg kanskje kunne vere allergisk mot sviblar. Eg klødde nemleg mistenkeleg i nasa då dei begynte å blomstre, og i fjor lurte eg på det same. No kunne eg sjølvsagt berre la vere å ha sviblar i hus for å unngå problemet, men dei er så fine! Dermed prøver eg ein gong til, berre for sikkerheits skuld! Tre kvite sviblar er plasserte rundt i huset og skal spreie god førjuls-(føradvents-)stemning (og allergener!) i heimen. Dersom det skulle skjere seg fullstendig, får eg heller klippe blomstrane av dei og ta til takke med synet av friske, grøne blad. Vakre er dei som sagt uansett!

Ha ei god helg! :)

12 kommentarer:

  1. Åååå så vakkert!
    Har vært litt i tvil om jeg har reagert på dem jeg også de siste 2 gangene jeg har hatt dem i hus men velger å tro at det har vært et snev av forkjølelse begge gangene....:o)Lykke til!

    Koselig at du la igjen noen ord inne hos meg:o)

    Ønsker deg en velsignet helg også,
    Vibeke.

    SvarSlett
  2. Hei! Nydelege er dei uansett ja:)

    Plantar du dei ut i hagen din etterpå? Det har eg gjort, og dei kjem fint kvart år:) Har både kvite, rosa og blå.

    God helg!

    SvarSlett
  3. Ja, ja, ja!!!!
    Lekkert, lekkert.

    Jeg vet jeg reagerer på dem, men klarer ikke la være. Har kjøpt 3 hvite og planta sammen i ei større krukke. Det kan hende det blir litt for heftig å ha dem samlet.... den tid den sorg.

    Deilig stemning hos deg. Ser du har laget eller kanskje kjøpt fin fyrstikkeske. Jeg har liggende noen esker jeg tenkte å dekorere sammen med guttene. Fin og lett hobby å gjøre sammen.

    Ha ei velsigna helg, kjære du.

    Kathrin.

    SvarSlett
  4. Jeg har også gått til innkjøp av noen svibler nå..Jeg liker så godt løkblomster..Er så fint at løken ligger oppå jorda! Jeg er også allergiker og er veldig spent på om jeg må finne fram Zyrtecen igjen..Jeg tar heller piller enn å kaste ut blomstene :)
    Ha en fin fredags kveld!
    Klem fra Kardemomme :)

    SvarSlett
  5. Svibler er nydelige, jeg har faktisk kjøpt i dag selv! Ti hvite, som foreløpig står på soverommet. Har lært nå, har nemlig opplevd at det er fort tomt for svibler, særlig hvite. Og det blir ikke jul uten svibler;) Ønsker deg en flott helg! klem

    SvarSlett
  6. Hei igjen Haust og tusen takk for hyggelig hilsen i bloggen min. Ønsker deg en god helg! Så stemningsfullt lysbrett - julestemning :-)

    SvarSlett
  7. The bulb is looking really good...and it looks so beautiful by candlelight.

    SvarSlett
  8. Så nydelig det sølvfatet med lys og svibler var! Krysser fingrene for at du ikke får noen reaksjon på dem i år.

    Ha en flott helg, klem fra Ingunn

    SvarSlett
  9. Så kjedelig å være allergisk mot svibel. Håper det går bra i år. Ja de er fine. Har ikke kjøpt noen enda. Må nok gjøre det snart.
    Ha ei flott helg :)

    SvarSlett
  10. å..ja det var det jeg glemte i dag!Skrev svibler og amaryllis på handlelista..nmen det ble glemt i alle matvarene!! har begynt å handle inn en gang i uka nå..og da blir det en del til en familie på seks personer!! tror vi tid og penger...og det er jo av interesse!! Ha ei velsigna god helg! herlig stemning på bloggen dein min venn ;)Klem

    SvarSlett
  11. Så vakkert du har pynta med svibler. Så veldig fint ut med konglene rundt. :)

    SvarSlett
  12. Hei.
    Jeg får migreneanfall av den sterke svibellukten. Det er veldig irriterende siden jeg elsker disse nydelige løkblomstene.
    Har nå fått et tips om at hvite svibler er mye svakere i lukten av de andre, så jeg skal prøve å se om det kan gå greit.
    Ønsker deg lykke til med utprøvingen :o)

    SvarSlett