fredag, oktober 31, 2008

Duk...eller ikkje...

...slike djupe saker er det nemleg eg sit og grublar over ein fredags ettermiddag. Eg hadde ei lita opprydning i handarbeidssakene mine og kom over denne lille duken eg kjøpte på loppis ein gong, men som har vore parkert i vent på ein reparasjon. No vart duken reparert, stroken og lagt på stovebordet.

Og duken er fin, den! Fargane er nydelege og broderia flott utført, den er rett og slett godis for augene! Men likevel...

...endar eg opp som eg ofte gjer; utan duk på bordet. Eg brukar gjerne duk på bordet når det skal vere fest, men til kvardags trivst eg best utan.

Kva med deg, er du ein "duk-person", eller ikkje? :)

18 kommentarer:

  1. Trur eg faktisk likte uten duk best :-) Hos meg er det to bord med, ett bord uten... Eller to bord uten, ett bord med... Eller alt med og alt uten ;-) He he -veldig kjekt å kunna variera :-)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Hei! Det er fint både med og uten egentlig, men jeg er nok selv et "duk-menneske". Det skyldes nok aller mest at vi ikke eier noen fine bord...

    SvarSlett
  3. ..ikke duk-person her!!! Synes ofte det er så trivelig hos andre, men nope..ikke på mine bord....av og til får bestemor sine hjemmevevde kopphåndkle av lin gjøre susen...men da er det fest..og helst når mamma kommer....!!!! God helg med eller uten duk!! her er det duka for 50 årsdag hos ei venninne!!! berre kos!!

    SvarSlett
  4. Anonym8:02 p.m.

    Duk er best til fest er jeg enig i. Duk på bord som blir brukt hele tiden blir som oftest bare bal med.... Må i så fall være på et bord som ikke blir brukt så mye. :-)

    Elin

    SvarSlett
  5. Anonym8:03 p.m.

    Dere må forresten ha en god helg og kose dere masse hele gjengen :-)

    Stor klem Elin

    SvarSlett
  6. Jeg er nok litt både og. Noen ganger bruker jeg duk, kanskje helst en løper, gjerne i lin. Andre ganger er det finest uten, spesielt på gamle bord, eller hvite.

    SvarSlett
  7. Men, huff, jeg glemte jo rent å si at bildene dine er så stemningsfulle og fine. :)

    SvarSlett
  8. Jeg er en duk-person:) Synes det blir så tomt uten. Men hos deg var begge deler flott! Jeg tviholder faktisk på duk ved kjøkkenbordet også, i stoff! Jeg vasker og stryker en del kan du si:) God helg! klem fra silje.

    SvarSlett
  9. Jeg bruker duk på julaften, nyttårsaften og 17. mai. Det sier vel det meste. ;-)

    SvarSlett
  10. Definitivt ikke duk!!!! Et vakkert hvitt bord slik du har, synes jeg faktisk er finest slik det er.Nydelig var det med brettet på. Jeg bruker nesten aldri duker selv, bare på; julaften, runde bursdager og slikt. Veldig praktisk er det også når en har barn i huset.
    Ha en nydelig helg! Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  11. jeg hhar en del duker men bruker de skjelden(har en tre åring i huset som søler hele tiden)men duken din er jo kjempefin...

    ha ei fin helg

    SvarSlett
  12. Hos meg er det ikke ofte dukene får luftet seg. Satt og tenkte på når eg hadde duker på sist og kom frem til at det var på nyttårslunsjen vi holder...da dekker vi lengbord, med duk;) Har sikkert sammenheng med at eg ikkje er så glad i å stryke...?

    SvarSlett
  13. Duken din var berre nydeleg. Herleg med slike "perler". Men kva tid den skal vere på er no ei smaksak.Viss den aldri er i bruk er det ingen vits i å ha den. :-)
    Kjekt pynte litt ekstra når det er helg? Gjere litt forskjell på helg og kvardag? Men ditt bord var fint med begge deler. Ha god helg og nyt SOLA!
    frå sig

    SvarSlett
  14. Hei.

    Jeg er en ikke-duk person for tida. Har små løpere på borda, men ikke heldekkende duker...
    Bare av og til på kjøkkenbordet,når vi har besøk,for det er så fullt av hakk og tusjmerker...

    Jeg var i et lite damelag i går, og blogger ble nevnt. Da fann jeg ut at jeg har møtt foreldrene dine. Var så heldig å få omvisning på den herlige hytta deres i sommer (i august, tror jeg det var). Jeg og en venninne skulle gå tur rundt neset der ute. Den hytta er som en drøm! Hadde gjerne kjøpt den, men forstår godt at den ikke er til salgs...

    Nyt helgen videre.

    SvarSlett
  15. Jeg har skap fulle av gamle fine duker etter gammel-tanter og bestemor, mange av dem er kjempefine og søte - men kommer sjelden på bordene her i huset. Noe av grunnen er en to-åring som rusler rundt bordene ;-). To-åring eller ikke - jeg synes vel egentlig at det er penest og enklest uten duk jeg :-)! Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  16. Anonym6:18 p.m.

    Ja, ofte står bare lysfatet o.l bare rett på bordet. Men jeg liker også å bruke de gamle hvite håndklerne som svigermor har vevd. Du skulle sett..såå fine. Jeg bryr meg ikke om at det er gammelt håndkle som ligger på bordet, det er bare koselig med litt "histore" på bordet også.
    Du må ha det godt og fortsette å kose deg med små og store barn:-)
    Mvh Siv Kile

    SvarSlett
  17. Nei, jeg er som deg, det blir som oftest uten duk... :) Jeg har en i hvit damask som jeg bruker på spisestuen til middager bl.a i julen, og så har jeg noen runde småduker som av og til legges frem, blant annet en som mormor har heklet, den er jeg veldig glad i :) Ha en herlig søndag! Synnøve

    SvarSlett
  18. Ein kjempefin duk! Eg er veldig glad i slike dukar med broderi..har fått ein del etterkvart, kjøpt på loppis og fretex...

    Eg likar nok duk best...dukar er til for å brukast!Iallefall om dei er så fine som din...Synes det er ein fin måte å skifte stemning i huset på...å skifte duk...

    Men for all del, eg har bord utan du òg...hihi har jo eit lite troll som vandrar rundt her..haha

    SvarSlett