lørdag, august 09, 2008


Namnebyte! Eg har tenkt på det lenge. Posidriv var eit nick eg kom på då eg studerte kunst og handverk på lærarskulen, eg måtte ha eit nick på ein nettstad, og vi hadde nettopp lært om posidriv-skruen på sløyden. Inga djup meining der, med andre ord, berre eit namn tatt frå lause lufta. Sidan har posidriv-nicket fulgt meg gjennom åra. No skiftar eg altså til Haust. Eg har leita etter eit ord eg har gode assosiasjonar til, og "haust" er eit slikt ord for meg. Eg har alltid vore ein haustperson, og gler meg til hausten lenge før den er her, sjølv om det er godt med sommar.

Hausten for meg er
ny start
skarp, klar luft
knasande tørt lauv
haustlukt
skjerf, støvlettar, høghalsa gensrar
smak av sure eple
brennande ved i omnen
kakao, kaffi, stearinlys og handarbeid når ruskevèret fyk om hushjørna
lukt av nye skulesaker og kvasse blyantar
gebursdag (hurra!)
...og snart har vi ein haustbaby også! Kan det bli betre? :)

Håper de vil kjenne att gode gamle Posidriv, no som Haust.

21 kommentarer:

  1. Gratulerer med nytt navn og 250000 treff på siden din!

    SvarSlett
  2. ENDELEG NOKON SOM ER LIKE GLADE I HAUSTEN SOM MEG!!!!! Det er den aller flottaste årstida - hausten er ei gåve! Grattis med nytt namn, det var absolutt bloggen din verdig!

    SvarSlett
  3. Hei der og takk for besøket inne hos meg så fant jeg deg;D

    Må si jeg likte Posidriv navnet og jeg da, litt annerledes og positivt! Og høsten,tjaaaa da er det bare vinteren og våren igjen til sommeren da... ;0)
    Jeg er vel et sommermenneske av rang.
    Og så fikk jeg en høstbaby for noen år tilbake, født i vekten og har veldig vansker for å bestemme seg;0)
    Klemz

    SvarSlett
  4. Jeg har da likt Posidriv veldig godt, men kan sikkert like Haust like godt også... Egentlig er jeg også glad i høsten, selv om vår og sommer står veldig høyt i kurs hos meg. Men faktisk så gleder jeg meg litt til høsten i år... det finnes en egen ro og fred på høsten, deilig frisk luft og nattefrost... ja, høsten er ikke så dum en årstid, den heller. Og du har jo ekstra stor grunn til å glede deg til høsten i år da... Gratulerer med det nye navnet!

    SvarSlett
  5. Fint nytt navn, selv om jeg er godt vant med posidriv nå :)
    Så spennende at dere ikke vet kjønnet, det gjorde ikke vi heller med nr 2...
    Teppet var kjempefine farger på. Jeg bruker mye blått og brunt på min prinsesse, blir litt lei av rosa rosa rosa.
    Jeg hadde egentlig tenkt til å gjøre ferdig en del prosjekter nå fremover, men begynte på mitt største noengang tror jeg, helt impulsivt i kveld. Hekle et sengeteppe til gjestesengen i bestemorsruter. Og det er ikke en enkelseng. Huff jeg er ikke riktig klok. Aiai godt vi har noe å gjøre på
    PS liker utrolig godt at du skriver på nynorsk, så fint!
    Ha en riktig god natt
    Hls Siv

    SvarSlett
  6. Hei eg likar DEG! same kva du heiter!;) Navnet sjemmer ingen, seier mor mi!;)
    Haust...kanhende eg skal begynne å like den! Eg LIKAR den, men helst når den er i gang- eg får vondt i magen av overgangen. Som lærar føler eg meg ALDRI godt nok budd...(trur ikkje eg har den egenskapen til å føler det..)
    (Det var vel eit hjartesukk..godt å få det ut! ) Tihi!
    Men du..eg får ei kjensle av at du no er inne i "tilreirngsfasen". Du kjenner til den! I vekene før babyen kjem så må alt gjerast, kjennte eg misunnte deg den driven og energien det gir! Du har laga og gjort mykje fint!:) Eg og har pussa opp ei skranglevogn! Det føles godt å bruke dei lenge- godt for miljø og økonomi!;)
    god sundag!!!

    SvarSlett
  7. Gratulera med nytt namn! Eg skal nok venje meg til det...

    Eg trur kvar vår at det er våren eg likar best, og når sommaren kjem så trur eg det er den som er finast, men jammen når hausten kjem stille med kjølig og klar luft, så veit eg det at det var den heile tida...

    Ha ein fin sundag!

    SvarSlett
  8. Tja syns det var noko positivt med posidriv... Men slik du beskriv HAUST kan ein få positive tankar om det også. Nyt hausten den er faktisk rett rundt hjørnet.
    klem frå sig

    SvarSlett
  9. Hei, og takk for hyggeleg kommentar. Nytt navn, altså... Likte godt det du hadde, men eg likar dette også. Hausten er ei fin tid. Fantastiske fargar og innekos, hvis ein har tid då...Må vel kanskje bli flinkare å ta seg tid:) Eg har forresten ei kvit skjønnheit til, Pelargoniumen eg fekk av deg. Har ikkje planta den ut, så den står og blomstrar så fint i stova mi:D

    SvarSlett
  10. Hei, likte godt Posidriv, men Haust er kjempefint det også :-)
    Jeg er også en av dem som elsker høsten. Synes liksom det ligger en spenning i lufta. Kan hende det henger igjen fra man var yngre, spenningen ved å begynne i ny klasse, kjøpe nye bøker... Og så traff jeg mannen min på høsten, og det var en veldig spennende tid, he,he. Elsker også innekosen med levende lys og samvær rundt bordet, samt den kalde klare luften og alle luktene :-)
    Ha en fin uke, klem.

    SvarSlett
  11. Gratulerer med nytt navn!

    SvarSlett
  12. Gratulerer med nytt navn, tek litt tid for meg åvenne meg til det....

    Fint babypledd du har strikka. Gode varme fargar. Syns trilla di er så stilig. Sånn 80-talls:)
    Du er bare så flink!
    Ha en god søndagskveld.
    Klem

    SvarSlett
  13. Hei på deg!
    Så Posidriv er namn på ei skrue!?Eg tykte det var så treffandes og fint! Har trudd at det var ordspel med positivitet og arbeisddriv, altså at du har eit positivt driv som var til posidriv! Det vert uvant men nydelig med "HAUST".Hausten er ei fin fin tid og du summerer det fint opp og er så einig! Eg likar hausten for det er såå god "Start periode" mange nye veger som skal stakast om hausten, kurs og skuler og møter og LJOS; masse levande ljos Dèt er haust for meg!
    Nydelig små strikkeplagg du har fått ferdig! Du går ei herleg ventetid imøte! GOD VEKE, Kjære HAUST !!

    SvarSlett
  14. Kjære Haust :0) Nå fikk du meg virkelig til å ikke "deppe" så over at høsten står for tur.Go`ordene dine om høsten fikk meg til å se litt positivt på det!Har kooooost meg så veldig ute i hagen i sommer med blomster og varme og har gruet meg til høsten og vinteren:så TAKK for at du fikk meg på andre og bedre tanker!

    Så fin fornying du har gjort på navn og bloggen.Likte DEG før og liker deg nå!

    Ønsker deg en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  15. Tror nok bloggen din blir like koselig å besøke selv om du skifter navn. Men haust for meg er vemodig, naturen dør, det blir kaldt, jeg fryser. Men samtidig er høsten nydelig med alle sine farger og ofte en del varme gode dager. Klar luft og kos inne med levende lys og varme i ovnen.
    Men jeg skulle ønske sommeren varte litt lenger. Det er ikke høst før i sepember.
    Lykke til med babyen. Har selv to septembergutter. Og det var fint å kunne gå høstturer med liten baby i vogn.
    Ha ei flott uke :)

    SvarSlett
  16. HELT ENIG!!!
    Jeg satt og fablet her en kveld og at jeg gleder meg sånn til høsten, og at det snart må bli ett blogg innlegg om akkurat det. Alt det du lister opp om høsten, er så riktig så riktig...jeg kan formelig kjenne ved lukta og smake de sure eplene i hagen:) du har forresten en flott blogg. har vært innom før,men ikke lagt igjen noen hilsen.
    Fint nytt navn!
    Mye vakrere på nynorsk enn på bokmål.

    SvarSlett
  17. Så flott da! Hausten er vakker den. :) Nydelig logo du har lagd deg. så enkel og fin. Flotte innlegg du har hatt mens jeg var på hytta. Fine babyklær og lunt teppe. Dekorative og fine vesker også.

    SvarSlett
  18. Det er såå bra at du finner ny "sjel" til bloggen din! Vi skal kunne identifisere oss med den, for den blir jo en stor del av livet vårt..eller viser en stor del av oss! r oktoberjente sjøl jeg da, så haust er et bra navn!

    Klem :)

    SvarSlett
  19. Kjempefint navn! Beskrivelsen din av høsten var så fin at jeg ble nesten et høstmenneske jeg også..men det er våren som er min tid :)

    SvarSlett
  20. Gratulerer med navnbytte!

    Nydelig skrevet om høsten...jeg er også ei skikkelig høstjente...på alle måter, bursta på høsten, farger fra høst-paletten, med rødbrunt hår...og syntes som deg: høsten er en deilig tid!

    (Hausten høres enda flottere ut enn høsten)
    oppdatering på bloggen min skal bli

    Ønsker deg gode høstdager...så spennende med baby!

    SvarSlett